Blogipalvelu
Vegaaniset retkiruoat vaelluksella

Vegaaniset retkiruoat vaelluksella

Vegaanisten vaellusruokien valmistelu ja hankkiminen ei vaadi sen kummempia värkkäilyjä. Järkevästi koostetuista kasvipohjaisista retkiruuista saa riittävästi energiaa rankemmillekin taivalluksille kohtuullisella budjetilla.

Huom! Artikkelimme ja kirjoituksemme saattavat sisältää kaupallista yhteistyötä.

Viimeisin vaelluksemme Käsivarren erämaassa Kilpisjärven tuntumassa oli ensimmäinen vaelluksemme, jossa retkiruokamme olivat täysin vegaanisia. Ainoa poikkeus ruokailussamme oli Miikan pyydystämä harjus, josta saimme pienet fileet vaelluksen toisena päivänä. Huomasimme ruokia suunnitellessamme, etteivät vegaaniset eväämme eronneet juuri lainkaan aikaisemmista vaellusruuistamme - pakastekuivatut retkiruuat ja maitosuklaa vaihtuivat vain vegaanisiin versioihin.

Olen silloin tällöin huvikseni lukenut joitakin vaellukseen liittyvien keskustelupalstojen kommentteja, joissa jotkut naureskelevat vegaanisten retkiruokien kyselijöille ja toteavat, ettei “kunnon vaelluksia” voisi tehdä kasvisruokien voimalla. Tämä on mielestäni aika ihmeellistä, koska liha- tai muutkaan eläintuotteet eivät ole mitenkään ravitsemuksellisesti välttämättömiä. Lisäksi liha on kallista, sen kuivaaminen vie aikaa, eikä siitä saa mitenkään merkittävästi energiaa tai ravintoaineita pitkille taivalluksille.

Mitä ruokia kannattaa ottaa mukaan vaellukselle

Lyhyille vaelluksille ja päiväretkille voi hyvin ottaa mukaan painavampiakin ruokia, kuten kasvismakkaraa tai hernekeittoa. Pidemmät ja haastavammat vaellukset asettavat kuitenkin lisävaatimuksia varusteille ja retkiruuille.

Jokainen päättää tietenkin itse, mitä kaikkea haluaa rinkassaan kantaa, mutta kuten muidenkin vaellustarvikkeiden, ruokienkin halutaan olevan yleensä mahdollisimman kevyitä, pieneen tilaan mahtuvia, hyvin säilyviä, nopeita valmistaa ja ravitsemuksellisesti järkeviä. Moni retkeilijä pakkaa erilaisia kuivia ruoka-aineita Minigrip -pusseihin. Näin ruoka-ainekset pysyvät kuivina ja niitä on helppo annostella ruokaa laittaessa.

Aterioiden koostaminen

Vaelluksella on hyvä tankata runsaasti hiilihydraatteja. Lämpimillä aterioilla kannattaa suosia kohtuullisen nopeasti valmistettavia tuotteita, kuten makaronia ja muuta pastaa, kaurahiutaleita, couscousia ja vaikka jauhoperunamuusia. Pastat ja couscous on myös kätevä pakata Minigrip -pusseihin. Näiden lisäksi mukaan voi kuivattaa erilaisia kasviksia ja marjoja monipuolistamaan annoksia ja tuomaan lisämakua.

Muistakaa tankata kunnolla myös illalla vaikka ruoka ei maittaisi! Meillä oli iltapalana kaurapuuroa siemenillä, pähkinöillä ja omenahillolla.

Muistakaa tankata kunnolla myös illalla vaikka ruoka ei maittaisi! Meillä oli iltapalana kaurapuuroa siemenillä, pähkinöillä ja omenahillolla.

Kasvipohjaisia proteiineja on vaikka kuinka ja niitä on helppo saada sisällytettyä myös vaellusruokiin. Soijarouhe on todella edullista, hyvin säilyvää, kevyttä ja sekä monikäyttöistä ja sitä saa sekä vaaleana, että tummana.

Rinkkaan kannattaa pakata myös erilaisia siemeniä ja pähkinöitä. Ne painavat selvästi enemmän, kuin soijarouhe, mutta niitä tulee (ainakin meillä) myös naposteltua paljon ja usein. Siemen-pähkinä-marjasekoituksia kannattaa pitää matkatessa nopeasti käden ulottuvilla. Ne sisältävät runsaasti proteiineja, hyviä rasvoja ja monia muita ravintoaineita. Niillä saa luotua myös mukavasti makua ja suutuntumaa aamupuuroon. Meillä oli mukana muutama pussi chia -puddingeja, joita saa ainakin Ruohonjuuresta useassa eri maussa. Käytämme niitä myös arkena, koska ne sisältävät runsaasti energiaa ja hyviä ravintoaineita ja ovat ihanan makuisia.

Kasvisten kuivaamisessa on luultavasti vain mielikuvitus rajana, mutta esimerkiksi erilaiset sienet ovat hyviä lisukkeita. Kuivatut sienet eivät paina juuri mitään ja ne tuovat mukavasti makua ja ravintoaineita ruokahetkiin.

Pieniin retkipulloihin saa laitettua erilaisia kasvisöljyjä paistamiseen ja lisäenergiaksi.

Aamupalaksi chia-puddingia pähkinöillä, siemenillä ja omenahillolla. Päälle vielä ihanaa Tuokion nokipannukahvia!

Aamupalaksi chia-puddingia pähkinöillä, siemenillä ja omenahillolla. Päälle vielä ihanaa Tuokion nokipannukahvia!

Suosittelen varaamaan mukaan helppoja ja nopeita välipaloja, kuten kuivattuja taateleita, pähkinöitä, energiapatukoita ja suklaata. Etenkin tumma merisuolasuklaa toimii sekä minulla, että Miikalla todella hyvänä energiaboosterina. Mukaan voi myös varata erilaisia energiageelejä, mutta ne eivät välttämättä sovellu herkkävatsaisille.

Kahvinjuojien kannattaa ehdottomasti varata mukaan hyvää nokipannukahvia, joka valmistuu hyvin myös Trangia kattilassa. Oma suosikkimme on Partioaitan tummapaahtoinen Tuokio Nokipannukahvi, jossa on täyteläinen suklaisen pähkinäinen maku. Otimme mukaamme myös Clipperin rauhoittavaa ja kofeiinitonta yrttiteetä.

Miika odottaa lupaa päästä chia-pudding aamupalan kimppuun

Miika odottaa lupaa päästä chia-pudding aamupalan kimppuun

Pakastekuivatut - ja muut puolivalmiit retkiruuat

Tänä päivänä on helppoa olla vegaani tai kasvissyöjä -edes retkiruokia ei tarvitse valmistella itse, koska niitä saa ostettua pakastekuivattuina. Pakastekuivatut retkiruuat ovat melko hintavia, mutta todella käteviä. Ne eivät paina juuri mitään ja niiden valmistus on helppoa ja nopeaa - lisää kiehautettua vettä pussin sisällä olevaan mittaviivaan asti, sekoita, sulje pussi ja anna ruuan hautua muutama minuutti. Meillä omien ruokien kuivattaminen jäi seuraavalle vaellukselle, koska lähes kaikki valmisteluaika meni koiran lihojen kuivattamisessa. Päätimme siis ostaa pakastekuivattuja retkiruokia ja yllätyimme positiivisesti, miten hyvin niistä oli vegaanisia versioita saatavilla. Ostimme tällä kertaa Partioaitasta Real Turmatin vegaanisista versioista Chili Stew With Beans - ja Vegan Pasta With Tomate Sauce - annospussit. Katso kaikki annospussit täältä.

Pakastekuivattujen vaellusruokien lisäksi tavallisista ruokakaupoista saa vegaanisia pussikeittoja. Ne eivät riitä sellaisenaan varsinaiseksi ateriaksi, mutta niitä saa tuunattua omilla lisukkeilla ja ne toimivat erinomaisesti lämpimänä iltapalana. Suosittelen ehdottomasti syömään mahdollisimman paljon lämpimiä ruokia vaelluksella, koska keho hyödyntää energian niistä nopeammin ja ne lämmittävät sekä mieltä, että kehoa kylmiä välipaloja paremmin.

Ensimmäisenä vaelluspäivänä tuuli oli hyytävän kova ja ilma kolean kostea

Ensimmäisenä vaelluspäivänä tuuli oli hyytävän kova ja ilma kolean kostea

Meidän vaelluksemme ateriat

Ensimmäinen päivä

Päivällinen: Real Turmat Chili Stew with beans retkiruoka, jälkiruuaksi vegaanista suklaata

Välipala: vegaaniset cashew-taateli energiapatukat

Iltapala: iso kattilallinen kaurapuuroa pähkinöillä, siemenillä ja omenahillolla, iltateetä

Toinen päivä

Aamupala: Chia-pudding pähkinöillä, siemenillä ja omenahillolla höystettynä, nokipannukahvit

Välipala: Suklaata ja energiapatukka

Lounas: Real Turmat Vegan Pasta in Tomato Sauce retkiruuat (joihin oli tarkoitus lisätä soijarouhetta, mutta koira ehtikin syödä ne)

Iltapalan laittoa. Absidissa oli ihanan kotoisaa, kun ulkona tuuli pauhasi hyytävä tuuli.

Iltapalan laittoa. Absidissa oli ihanan kotoisaa, kun ulkona tuuli pauhasi hyytävä tuuli.

Kaikki kategoriat

Kauneus ja hyvinvointiKosmetiikkaRetkeily ja vaellusRuokaLähituotantoKotimaisuusEläimetLiikunta ja urheiluTerveysUskontotiedeFolkloristiikkaKansallispuistoLuonnonsuojeluYrittäjyysTeknologia