Blogipalvelu
Päiväretkiä Kolilla, Herajärven maastossa

Lähdimme vaimon ja koiramme Iskun kanssa Kolille 9.6.2020 tiistaina noin kello 9 aamulla. Olin aloittanut pidemmän kesälomani edellisen viikon perjantaina ja tarkoituksena oli tehdä muutaman päivän irtiotto reissu Kolin vaaroille ja aloittaa näin kesänvietto.

Huom! Artikkelimme ja kirjoituksemme saattavat sisältää kaupallista yhteistyötä.

Tänä vuonna kesälomani tulisi olemaan vähintäänkin kahden kuukauden mittainen aina heinäkuun lopulle asti. Ajomatkamme alkoi Espoon Savikujalta uudella Hyundai-autollamme kohti tuttua ja turvallista Kolin Paimentuvan Majavarantaa hyvissä ajoin. Suunnitelmana oli rentoutua ja saunoa nautinnollisesta kolin luonnossa perjantaihin asti. Tavoitteena oli myös tehdä pieniä päiväretkiä tutuille Herajärven kierroksen reiteille, jonka olimme kokonaisuudessaan kiertäneet vaimoni kanssa muutama vuosi sitten. Herajärven vaellus oli tuolloin ensimmäinen virallinen yhteinen vaelluksemme vaimoni kanssa, joten tunteita ja muistoja Kolilta löytyy. Olimme myös viettäneet Kolilla, juurikin Paimentuvalla muutaman yön edellisenä vuonna, kun matkasimme Inariin Inarijärvelle viikoksi rentoutumaan.

Idyllinen Paimentupa

Saavuimme tiistai iltapäivällä Paimentuvalle noin kuuden tunnin ajomatkan jälkeen. Ensimmäinen ilta meni saunoessa ja koiran kanssa leikkiessä Majavarannalla. Vesi oli mukavan viileää ja ilma poutainen. Isku-koiramme omaksui nopeasti Majavarannan tonttimme omaksi reviirikseen ja häntä uskalsi nopeasti pitää valvotusti vapaana. Olimme myös maksaneet seuraaville kolmelle aamulle aamupalat, joille heräsimme aina yhdeksäksi. Koroman takia järjestelyt olivat hieman poikkeukselliset, mutta palvelu oli jälleen kaikin puolin loistavaa.

Näkymät Ukko-Kolin huipulta!

Päiväretkiä Kolin maastossa

Saavuttuamme Kolille tiistai iltapäivällä. Aloimme samana iltana miettimään pieniä rentouttavia päiväretkiä tutuille Herajärven reiteille. Keskiviikkona söimme aamupalan Paimentuvalla, pulahdimme Majavarannan lampeen, pakkasimme päiväreppuihin vettä ja välipalaa ja ajoimme autolla Ukko-kolin parkkipaikalle. Ukko-kolin alue on keskeinen lähtöpiste Herajärven vaelluksille. Se on niin sanotusti Kolin huippu, jossa sijaitsee hotelli, matkailukeskus ja talvisin laskettelu- keskus. Ukko-Kolin maasto on usein hyvin täynnä ihmisiä, jotka käyvät muutaman kilometrin säteellä kävelemässä ja ottamassa kauniita valokuvia Pielisen upeista maisemista, jotka avautuvat Ukko-Kolin huipulta. Tänään ne lukeuduimme tuohon samaan kastiin. Teimme matkailu- keskuksen lähimaastossa arviolta noin 10 kilometrin tunnustelevan ja rentouttavaa patikointiretken. Patikoimme mm. Ukko- Kolin, Akka-Kolin, Mäkräahon, Purolanahon ja Tarhapuron. Tarhapuro oli erittäin mieleen-​ painuva, sillä emme olleet kyseisellä paikalla aikaisemmin käyneet. Tarhapuro oli keskellä Kolin upeaa sekametsää, korkeimman vaaran pohjalla. Puro oli melkeinpä pieni vesiputous, joka laski kauniisti sekametsä vaaran huipulta isojen kivien seasta. Mäkräaho ja Purolanaho puolestaan loistivat luonnonvaraisten niittyjen kauneudella.

Ensimmäisen päiväretkemme päätyttyä suuntasimme takaisin Majavarannan mökillemme, jossa pidimme pienen levähdystauon. Lämmitimme saunan ja pulahdimme lampeen, jonka jälkeen ajoimme Koli-kylän Ravintola Ryynäseen päivälliselle. Vaimo nautti porankäristyksen ja itse söin talon burgerin. Vatsat täynnä palasimme taas mökille, jossa illan vietimme taas saunoen ja uiden. Aloin Kolin karttaa tutkaillen myös suunnittelemaan seuraavan päivän päiväretkeä. Suunnitelmaksi lopulta meidostui ajaa autolla kohti Herajärven eteläistä puolta. Halusin viedä perheemme Lakkalan niemelle, sekä Kiviniemen tilalle, jossa vaellukseltamme ikimuistoinen sauna sijaitsi.

Seuraava päivä koitti ja aamu-uinnin ja aamupalan jälkeen lähdimme päiväreput pakattuina ajelemaan ensin kohti Lakkalan niemeä. Autolla pääsimme noin muutaman kilometrin päähän Lakkalan tuvasta. Pienellä patikoinnilla kävimme Lakkalan niemen tuvalla, jossa muut retkeilijät olivat nautiskelemassa poutaista säätä. Pyörähdimme myös samaisella kävelyllä Seppälän aholla sekä Metsäpirtillä. Muutaman tunnin tepastelun jälkeen palasimme autolle ja aloimme navigaattorin ohjeistamana ajelemaan hiekkateitä pitkin kohti Kiviniemen tilaa. Kuten myös Lakkala, oli myös Kiviniemi täynnä vaeltajia. Kävimme rannalla pikaisesti kääntymässä ja uittamassa koiraa, kunnes päätimme taas palata takaisin mökillemme.

Päivä oli vielä nuori ja lounaan syötyämme ja päiväuinnin tehtyämme halusimme vielä iltasella käydä pienen iltaretken ennen seuraavan päivän kotiinpaluuta. Lounaan kävimme syömässä pielisen rannassa sijaitsevilla Kolin Satamaravintolalla. Kartasta katsoin, että Mäkrän vaara olisi oiva kohde tehdä vielä pieni iltaretki. Mäkrä ei todellakaan pettänyt.

Anette ja Isku Tarhapurolla

Paluumatka Espooseen

Viimeisenä päivänä heräsimme hyvissä ajoin pakkaamaan vähäisiä tavaroitamme sekä siivoamaan Majavarannan mökkiä. Aamu-uinnit ja aamupalat ja auton nokka suuntasi takaisin kohti Espoota. Pieni Kolin reissumme oli mitä mainioin kesän aloitus. Olimme myös ottaneet matkalle mukaan vaellus tarvikkeemme, mikäli olisimme mökkireissun jälkeen vielä halunneet yöpyä maastossa yön tai kaksi.

Päätimme kuitenkin vain tarkistaa kaikki varusteemme kauttaaltaan, jotka olivat olleet varaston kätköissä edellisen vuoden reissuilta. Itsellä oli myös DHL:n paketti odottamassa kotona kun olin tilannut uuden reMarkable tabletin, jolla pääsisin kirjoittamaan täysin uudella tavalla. Tämä kirjoitus on ensimmäinen täysin käsin kirjoittamani teksti kyseisellä laitteella.

Isku Lakkalan niemen tuvalla

Kuva Mäkrän huipulta

Kaikki kategoriat

Kauneus ja hyvinvointiKosmetiikkaRetkeily ja vaellusRuokaLähituotantoKotimaisuusEläimetLiikunta ja urheiluTerveysUskontotiedeFolkloristiikkaKansallispuistoLuonnonsuojeluYrittäjyysTeknologia