Blogipalvelu
Kanoottiretki Helsingin edustalla

Luontoelämysten kokeminen ei vaadi aina kaupungista – eikä edes Helsingin keskustan läheisyydestä poistumista. Jo tunnin kanoottiretki Helsingin edustalla tarjoaa mukavaa kesätekemistä, erilaista liikuntaa ja rentouttavan luontokokemuksen pääkaupunkimme kauniissa saaristomaisemissa.

Huom! Artikkelimme ja kirjoituksemme saattavat sisältää kaupallista yhteistyötä.

"Yksinkö tässä melon?" Huudahdin, kun kanootin kulku tuntui hidastuneen. Olin hiestä märkä ja aurinko porotti selkääni. Oikealla puolellamme lillui joutsen pesemässä itseään, eikä se tuntunut välittävän, vaikka kanoottimme kulki sen vierestä. "Yksin melot!" Marie hihitteli ja kuvasi yksinäistä melontaani.

Isosiskoni Marie oli luvannut tarjota minulle kajakkiretken kotikulmillaan Töölössä ja olimme sopineet tapaavamme 25.kesäkuuta Cafe Regatalla. Suunnitelmissamme oli vuokrata kahden hengen kajakki Sup & Kayak Cafe Regatalta, juoda retken jälkeen paikan päällä kahvit ja vielä lopuksi suunnata Unisportin kuntosalille tekemään keskivartalotreeni.

Saavuin paikan päälle Espoosta iltapäivällä neljän jälkeen. Päivä oli todella helteinen, joten olin varustautunut vesipullolla, korkean tehon aurinkosuojalla ja päähineellä. Olen todella herkkä porottavalle auringonpaisteelle ja palan suhteellisen herkästi. Merellä aurinko pääsisi porottamaan suoraan iholle, joten vaarana olisi helposti auringonpistos ja paha palaminen.

Paikan päällä selvisi, että kaikki kajakit olisivat varattuja vielä usean tunnin ajan ja niistä kaksi oli kuulemma hajonnut. Päätimme siis muuttaa alkuperäistä suunnitelmaamme sen verran, että päädyimmekin vuokraaman kajakin sijasta avokanootin, joka oli sopivasti vapaana.

Selvyyden vuoksi kajakin ja kanootin eroista: Kajakilla liikkumiseen käytetään kaksilapaista melaa ja se on rakenteeltaan kanoottia umpinaisempi. (Avo)kanootti tai ”intiaanikanootti” on rakenteeltaan avonainen ja sitä liikutetaan yksilapaisella melalla.

Kahden hengen kajakin vuokraus olisi maksanut 30€/1h.

Kanootin vuokraus maksoi 25€/1h.

Meistä kummallakaan ei ollut aiempaa kokemusta kanootilla tai kajakilla liikkumisesta. Olemme molemmat soutaneet soutuvenettä ja purjehtineet. Marie oli viime kesänä kokeillut suppailua.

Vuokrauksen hintaan sisältyi lyhyt opastus ja tietenkin pelastusliivit. Opastaja arvioi, että ehtisimme tunnissa Seurasaaren sillalle ja takaisin. Meitä varoitettiin suhteellisen vilkkaasta meriliikenteestä ja siitä aiheutuvasta aallokosta. Isompia laineita ei kannattaisi ottaa vastaan sivuttaissuunnassa, jotta kanootti ei keinuisi liikaa ja hörppäisi vettä. Aallot eivät haittaisi kulkua, jos kanootin nokan suuntaisi suoraan niitä päin – kuten myöhemmin huomasimmekin.

Meille ojennettiin pelastusliivit ja arvotavarat sai ottaa mukaan kanoottiin vedenkestävässä (ja ilmeisesti myös kelluvassa) pussukassa. Muun omaisuutemme jätimme rannalle ja päätimme viime hetkellä jättää myös kengät maihin. Kanoottiin päätyisi kuulemma aina hieman vettä ja hellepäivänä olisi mukavampaa olla paljain jaloin.

Marie otti perämiehen (eli ohjaajan) paikan kanootin takaosasta ja istuin itse etummaiselle paikalle. Molemmilla oli oma yksilapainen mela. Ainakin itselläni oli kanootissa saman tien miellyttävä ja turvallinen olo – jalkojenkin asentoa pääsi vaihtelemaan mukavasti.

Lähdimme Marien ohjauksen avulla suunnistamaan kohti Seurasaaren siltaa. Marie sai nopeasti kiinni perämiehen tehtävästä ja melominen sujui mukavasti. Emme todellakaan olleet ainoat, jotka olivat todenneet päivän olevan mainio vesillä liikkumiseen. Kapeammissa kohdissa joutui todella väistelemään muita kajakeilla ja suppilaudoilla liikkuvia. Emme nähneet muita kanootilla kulkijoita.

Yllättävän säyseä joutsen

Maisemat olivat upeat ja Helsinki näyttäytyi kauneimmillaan vanhoine rakennuksineen ja luonnonmaisemineen. Rajasaaren rannoilla juoksentelivat koirat veteen leikkimään ja ihmisiä lojui lähes kaikilla kallioilla paistattelemassa päivää kuin merihylkeet. Päivittelimme Marien kanssa hetken, kuinka valitettavan moni suomalainen vähättelee pääkaupunkimme kauneutta. Helsingissä ei ole ehkä monen muun eurooppalaisen kaupungin tapaan yksittäisiä isoja nähtävyyksiä, vaan koko Helsinki on itsessään se nähtävyys.

Näimme useamman joutsenen ja joitakin untuvikkoja, sekä kanadanhanhia. Yllämme kaarteli lokkien lisäksi muitakin merilintuja, joiden lajitunnistus oli liian epävarmaa, jotta uskaltaisin niitä tähän luetella.

Kanootilla ei pääse kulkemaan yhtä nopeasti ja ”sporttisesti”, kuin kajakilla, mutta yli tunnin mittainen melominen otti kyllä voimille. Noin matkan puolivälissä tunsin miten oikean puolen epäkkään alaosa ”huusi Hoosiannaa”. Meloimme loppujen lopuksi hieman suositeltua pidemmän reitin. Kuljimme Seurasaaren sillan ali ja kiersimme ympäri Seurasaaren viereisen pienen saaren. Emme onneksi ylittäneet tunnin aikarajaa pahasti.

Kartalla melomamme reitti

Saavuttuamme maihin olimme hiestä märkiä ja päätimme kahvittelun sijasta suunnata Runeberginkadulle vietnamilaiseen Lie Mi - ravintolaan. Otin itse kuuluisa Pho -keiton vegaanisena (tofulla ja sienillä), ja Marie puolestaan Shanghai tacot vegaanisena (tofulla). Arvata saattaa, että salireissu jäi toiseen kertaan.

Elämäni ensimmäinen Pho- keitto! Oli hyvää!

Marien ihanat Shanghai tacot

Kanoottiretki Helsingin edustalla oli aivan loistava valinta helteiselle kesäpäivälle. Merellä kuumuus ei tuntunut läheskään niin tukalalta ja melonta oli oivallista ja erilaista liikuntaa. Ulkona luonnossa liikkuminen virkistää ja rentouttaa sekä mieltä, että kehoa.

Seuraavalla kerralla voisi kokeilla sitä kajakkia!

Pakollinen kuva ruokafiilistelystä

Kaikki kategoriat

Kauneus ja hyvinvointiKosmetiikkaRetkeily ja vaellusRuokaLähituotantoKotimaisuusEläimetLiikunta ja urheiluTerveysUskontotiedeFolkloristiikkaKansallispuistoLuonnonsuojeluYrittäjyysTeknologia